کد خبر : 19704
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

نقش اکوسیستم نوآوری در توسعه پایدار تجارت جهانی

نقش اکوسیستم نوآوری در توسعه پایدار تجارت جهانی

میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا برگزار شد. به گزارش خبرنگار مردانی و به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس، میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا صبح امروز (سه‌شنبه) در

میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مردانی و به نقل از  ستاد اطلاع‌رسانی اجلاس،
میزگرد فناوری‌های جدید و نوظهور، استارتاپ‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور نمایندگان کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن نصف‌جهان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
نمایندگان کشورهای آسیایی در این میزگرد درباره تثبیت مالکیت معنوی، راه‌های حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط برای ادامه حیات در عصر دیجیتال، راه‌های گذر کسب‌وکارها از ساختارهای سنتی به سازوکارهای مدرن، نقش اکوسیستم نوآوری برای توسعه پایدار تجارت جهانی، جایگزینی خلاقیت، ایده و استعداد انسانی به‌جای نیروی کار ارزان، ویژگی‌های اکوسیستم خلاق و چالش مهم جوامع آسیایی در تشکیل فضای خلاق علمی و کسب‌وکار بحث و گفت‌وگو کردند. همچنین چند تن از فعالان اقتصاد دانش‌بنیان ایران و دیگر کشورهای آسیایی به انتقال تجارب خود در رابطه به موضوعات مطرح شده پرداختند.

کشورهای آسیایی از ظرفیت فعالیت‌های مشترک استفاده کنند. 


مژگان یزدی‌پور، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
 با تأکید بر اینکه دولت‌ها از طریق شبکه‌سازی و همکاری سیاسی می‌توانند چالش‌های حوزه کسب‌وکار را کاهش دهند، اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌های مقابله با این موضوع آن است که شرکای بین‌المللی و برنامه‌های ملی برای افزایش سرمایه جوامع بکار گرفته شود تا در جامعه رقابتی امروز کسب‌وکارها گسترش یابد.
وی افزود: فضای علم و فناوری امروز فرصت‌های خوبی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است که یکی از آنها شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است؛ در این شهرک بخش‌های زیادی وجود دارد و مأموریت دارد شرایطی را برای ارتقای فناوری‌ها با کمک متخصصان و ارتقای روابط بین‌المللی فراهم کند. یزدی‌پور خاطرنشان کرد: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان درصدد حمایت از تحقیقات و بهبود مسائل فناوری در منطقه بوده و کارگاه‌های زیادی در کشورهای دیگر نظیر نیجریه، اندونزی و چین برگزار کرده است. او تصریح کرد: اولویت‌های مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این است که بتواند کارگاه‌های آموزشی را باهدف فناوری تعاملی بین کشورها و توسعه اقتصادی برگزار کند.رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه باید تعامل و همدلی بین کشورها در بخش فناوری انجام شده، بتوانیم بازاریابی مناسبی داشته و برندهای خود را به اشتراک بگذاریم، گفت: برای انتقال تکنولوژی جلسات مشورتی برگزار شده و با استفاده از ظرفیتی که فعالیت‌های مشترک مثل بازاریابی B2B ایجاد می‌کند، می‌توان شبکه‌سازی را به‌صورت ثابت ایجاد کرد.
 ادامه داد: همکاری و هدف مشترک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ بنابراین باید جلسات خاصی در حوزه کسب‌وکار ایجاد شود تا بتوانیم برای ادامه حیات در این بازار با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

راه فرار از نابودی کسب‌وکارها دیجیتالی‌شدن است


رسول سراییان، عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق
بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان
نیز با اشاره به چالش‌های کشورهای آسیایی در عصر دیجیتال گفت: یک اصل مهم وجود دارد که “ما فناوری را برای فناوری نمی‌خواهیم” بلکه فناوری به‌خاطر تسهیل شرایط کسب‌وکارها، کم‌کردن هزینه‌ها و بالارفتن بازدهی‌ها است که اهمیت پیدا می‌کند. او با تأکید بر لزوم توجه به هم‌افزایی بین کشورهای آسیایی و واکاوی قوانین بین‌المللی برای حمایت از کسب‌وکارها از شخصی و کوچک تا سازمان‌های بسیار بزرگ، افزود: شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به دلیل نقش راهبردی که در تولید ناخالص ملی کشورها دارند پشتوانه اصلی اقتصاد دنیا هستند؛ بنابراین باید به نقش آن‌ها در عصر دیجیتال دقت شود؛ زیرا تقریباً ۴۰ درصد از این شرکت‌ها اگر از فناوری استفاده نکنند در ۲۰ سال آینده از بین می‌روند.
عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: ۶۸ درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط برای ادامه فعالیت در حال جنگیدن با چالش‌های عصر حاضر هستند که این موضوع مختص یک کشور نبوده و برای تمام کشورها صادق است البته باید مدنظر داشت که دیجیتالی شدن به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد و علاوه بر هزینه‌بربودن، دانش زیادی نیز می‌خواهد.
وی ادامه داد: آمیخته‌شدن کسب‌وکارها به فناوری بدین شکل است که ابتدا باید مدیریت و رهبری‌ها تغییریافته و به سمت سبک‌های دیجیتال حرکت کند؛ توانایی بالایی که هر شرکتی می‌خواهد زنده بماند باید به سمت آن پیش برود.
سراییان با اشاره به پژوهشی که میزان ورود فناوری‌های دیجیتال به کسب‌وکار دو هزار شرکت را ارزیابی کرده، گفت: این پژوهش چهار بعد داشت که در سطح اول بعضی از کسب‌وکارها کار خود را می‌کردند و به عصر دیجیتال اهمیتی نمی‌دادند، سطح دوم صرفاً مشاهده‌گر بودند، سطح سوم هنوز وارد عصر تکنولوژی نشده بودند و سطح چهارم عضوی از عصر دیجیتال شده بودند.
او خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ۲۶ درصد از کسب‌وکارهای مورد تحقیق در سطح اول، ۵۰ درصد سطح دوم، ۲۰ درصد سطح سوم و تنها ۴ درصد از تمام مراحل عبور کرده و وارد سطح چهارم شده بودند. شرایط کسب‌وکارها در کشورهای آسیایی تقریباً شبیه به هم بود و اغلب نظاره‌گر بودند یا عصر تکنولوژی برایشان مهم نبود. عضو کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان اضافه کرد: این کسب‌وکارها بخش مهمی از اقتصاد کشورهای ما هستند؛ بنابراین با هم‌افزایی باید سبب تسهیل اکوسیستم کسب‌وکار شویم؛ چون اگر این بستر را فراهم نکنیم این بخش از بین می‌رود. او گفت: هر شرکتی که یک و هشت دهم درآمد سالانه خود را به امر دیجیتالی‌شدن اختصاص دهد، بین دو تا پنج سال می‌تواند به عصر دیجیتال ورود پیدا کرده و از سیستم سنتی به دیجیتال انتقال پیدا کند. سراییان اختصاص مراکز مشخص، تدارک قوانین و مدل کسب‌وکار و ارائه آموزش‌های مهارتی را جزو اقدامات مؤثر برای بقای کسب‌وکارهای کوچک دانست و تأکید کرد: مرکزی که مدنظر ماست توسط دولت و بخش خصوصی حمایت شده و روی فناوری‌های نوظهور متمرکز است؛ کشورهایی که این مرکز را به وجود آورده و در صنعت خود توسط دولت حمایت شدند، باعث کمک به دیگر کشورها نیز شده‌اند؛ اتاق‌های بازرگانی از طریق حمایت‌های دولتی و دانشگاهی می‌توانند یکی از این مراکز را تأسیس کنند.

نیازمند بازتعریف گفتگوهای کلیدی هزاره سومی هستیم

همچنین محمد گوهریان، عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان
در این میزگرد تخصصی با یادآوری دستاوردها و تجارب مالکیت اشتراکی و آرمان‌گرایی‌های سوسیالیستی و کمونیستی، گفت: هفتادسال حکومت کمونیستی در شوروی سرشار از تجارب آموزنده برای بشریت است که اگر بررسی نشود محکوم به تکرار آن تجارب هستیم. او با بیان اینکه مالکیت اشتراکی و آرمان‌گرایی با شروع جذاب ابتدایی به پایانی تلخ رسید که ممکن است پس از خواب زمستانی بیدار شود، اضافه کرد: ملت چین نیز تجربه ارزشمندی در گذر از مالکیت اشتراکی زمین، منابع و ابزار تولید داشته‌اند که از سال ۱۹۷۸ شروع و زمینه پیروزی‌های امروز شده است.
عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان با تأکید بر حقوق مالکیت معنوی، نوآوری و فکری و نقش آن در توسعه پایدار ملت‌ها، افزود: بدون شناسایی و تثبیت حقوق مالکیت فکری و معنوی هیچ توسعه پایداری ممکن نیست.
وی بر لزوم باز تعریف نظریه استخدام، اجاره نفس و مزدوری تأکید و اضافه کرد: شان بشر امروز، رشد و جهش فکری، دانشی، اطلاعاتی و بینشی با نظریه‌های استخدامی صدسال اخیر متناسب نبوده و باید بر قراردادهای فراتر از استخدام تمرکز کرد.
گوهریان با بیان اینکه سنت و مدرنیته در توسعه پایدار دچار تقابل نیستند؛ بلکه تعامل دارند، ادامه داد: سرعت ورود و مواجهه کشورهای شرقی و درحال‌توسعه با دستاوردها و فناوری‌های غربی متناسب و قابل‌تطبیق نیست.
وی افزود: سرعت تغییر در فناوری‌های نوظهور ممکن است از مسیر بهره‌وری و عقلانیت خارج شود و سرعت خارج‌ازمسیر الزاماً مطلوب نیست؛ بنابراین باید به نقش و تأثیر متقابل ابزار و فناوری‌های تولید در رفتار و سبک زندگی انسان توجه شود. عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان بر بازتعریف شاخص‌های توسعه پایدار باتوجه‌به فرهنگ، جغرافیا، تاریخ، ژنتیک، ارزش‌های ملی و مذهبی تأکید و اظهار کرد: انسان موجود غیرقابل‌تکرار است.
استفاده از شاخص‌های عمومی حداقل باید متوسط و میانگین موزون از ویژگی‌های نژادها، اقوام، فرهنگ‌ها و مناطق مختلف باشد. او با بیان اینکه گفتگو با انتقال تجربه امکان استفاده بهینه از فرصت و منابع را ممکن می‌کند، خاطرنشان کرد: گفتگو کارآمدترین فعالیت و توانایی بشریت بوده و بزرگراه تندروی توسعه پایدار است. گوهریان با تأکید بر اینکه اصول گفتگوی شفاف، شرافتمندانه، اصیل، کارآمد و عالمانه باید بر اساس و استحکام منطق ریاضی و به‌دور از گمان، تردید، قضاوت و تعصب بازتعریف و استانداردسازی شود،
گفت: انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان آمادگی دارد استانداردهای برپایی گفتگوهای راهبردی و کلیدی هزاره سومی را طراحی، تدوین و اجرا کند. عضو انجمن شرکت‌های فناور اصفهان گفت که این انجمن برای چنین مأموریتی بینش، دانش و تجربه لازم را دارد و با استفاده از فناوری‌های نوین و در کارآمدترین مسیر این گفتگوهای تاریخ‌ساز را طراحی، تدوین و اجرا می‌کند. محتوای ایجاد شده در این گفتگوها راهنمای مهمی در تحقق توسعه پایدار است.

Print

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.